0036mark

I have the power to build a time machine

2023.09.08-30.

"I have the power to build a time machine." - Donnie Darko

The impact of characters from our favourite childhood fairytales lessens over the course of growing up. They tend to lose their original significance, even though once they were playing a central role in the development of our personalities. These stories filled with magic and usually twisted with an educational outcome, as well as the individual characters within them are built with the intention of teaching and sensitizing the younger population. For example, there’s Belle, the heroine of The Beauty and the Beast who although not being a princess, still projects the image of an enlightened and intelligent young lady. However, as time goes on, anyone can realize that knowledge is not only power, but it can also be a huge burden too. The idyllic state of childhood "ignorance" is approaching its undoing (that is becoming an adult in the psychological sense) like a timebomb coming to its moment of detonation. Reaching a climax in our gradually accelerating and developing life *BANG* (like in comic books) we can no longer believe in it, thus magic ceases to exist: Tinker Bell goes down by the flyswatter of adulthood, the iconic figure of Aladár Mézga grew up with us and got sucked into the world of graffiti, from which viewpoint Sergeant Pityke also appears in this exhibition, yet another of the many iconic Hungarian animated series character to love.

0036mark utilises one of the many tools of postmodern art, which is also excellent for institutional criticism, a kind of appropriating attitude in his artistic activities. However, in his case, we are talking about a more complex phenomenon than simply borrowing characters! Not only does Mark cross well-known fairy-tale characters with fictional and real personas, but he also affixes additional layers of meaning to the resulting composition filled with classical, modern, or contemporary (pop)cultural references. For the full interpretation of his works, one requires a general knowledge of art history as well as familiarity with cult films of the 20-21st centuries and with the Hungarian and Soviet animated films before the change of regime.

Felnőtté válásunk során gyerekkorunk mesebeli karaktereinek befolyása lényegesen csökken. Többnyire elveszítik eredeti jelentőségüket, hiába töltöttek be egykor központi szerepet a személyiségfejlődésünkben. Ezek az általában tanulságos véget érő varázslatos történetek, valamint a bennük szereplő egyes karakterek tanító és érzékenyítő szándékkal készülnek a fiatalabb korosztályok számára. Ott van Belle, a Szépség és a Szörnyeteg főhősnője aki noha nem hercegnő, mégis egy felvilágosult és intelligens fiatal hölgy képét vetíti elénk. Az idő előrehaladtával azonban bárki ráébredhet, hogy a tudás nem csak hatalom, de mellette hatalmas teher is. A gyermekkori „tudatlanság” idilli állapota pedig egy időzített bombához hasonlóan közelít egyre a detonáció (vagyis a lélektani értelemben vett felnőtté válás) pillanatához. A fokozatosan gyorsuló és fejlődő életünk egy pontjára érve pedig *BUMM, olyan képregényesen* nem tudunk már hinni benne, így megszűnik a varázslat: Csingilinget padlóra küldi az öregedés légycsapója, Mézga Aladár ikonikus alakja velünk együtt nőtt fel és szippantotta be a graffitis szubkultúra világa, melynek szemszögéből láthatjuk kutyájával együtt magát Pityke őrmestert is ezen a tárlaton.

0036mark alkotói tevékenységére jellemző a posztmodern művészet egyik, többek közt intézménykritikára is kiválóan alkalmas eszköze, a kisajátító művészeti attitűd. Mindazonáltal a karakter-kölcsönzésnél az Ő esetében egy komplexebb jelenségről beszélhetünk! Márk ugyanis nemcsak ismert mesebeli figurákat keresztez fiktív és valós személyekkel, de az így kapott kompozíciót aztán még további klasszikus, modern vagy kortárs (pop)kulturális referenciákkal bíró jelentésrétegekkel egészíti ki. Műveinek teljes értelmezhetőségéhez így szükség lehet általános művészettörténeti, 20-21. századi kultfilmekkel kapcsolatos és magyar, valamint rendszerváltás előtti szovjet mesefilmek ismeretére egyaránt.

kurátor: Kovács Rebeka, művészettörténész

Previous
Previous

Upikone - To Remain Human

Next
Next

Van Ábra - Assertive Reflex